2. Mutaties begroting 2024

Het vertrekpunt voor de 1e begrotingswijziging 2024 is de begroting 2024, inclusief de 1e en 2e begrotingswijziging van 2023, die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld. De totale beginstand is hieronder weergegeven. Ook staat hieronder aangegeven hoe deze uitgaven verdeeld worden over de 3 deelnemende gemeenten en de overige inkomsten zoals het PlusTeam en subsidies.

Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Totaal lasten 20.945.450 21.188.048 21.557.131 22.132.850 22.788.650
Inkomsten niet zijnde gemeenten -107.182 -90.881 -94.744 -98.783 -98.783
Onttrekking reserve I&A -309.500 -100.693 0 0 0
Bijdrage gemeenten 20.528.768 20.996.474 21.462.387 22.034.067 22.689.867
Geldrop-Mierlo 7.807.324 7.965.062 8.121.942 8.323.872 8.558.524
Nuenen 7.215.154 7.390.300 7.564.688 7.773.838 8.012.400
Son en Breugel 5.506.281 5.641.104 5.775.746 5.936.346 6.118.941
Afronding 9 8 11 11 2
Totaal bijdrage gemeenten 20.528.768 20.996.474 21.462.387 22.034.067 22.689.867

2.1 Aanpassingen

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

1. Structureel extra middelen voor belastingen
In de laatste jaren is het aantal bezwaarschriften met betrekking tot de WOZ-aanslagen enorm gestegen. Dit is steeds met incidentele middelen in begrotingswijzigingen opgelost. De toename van het aantal bezwaarschriften is echter structureel. In 2023 zijn er drie keer zoveel bezwaarschriften ontvangen als in het jaar daarvoor. Een landelijke trend, die zich niet alleen voordoet bij de Dommelvallei-organisaties.

De extra structurele middelen bedragen € 600.000,-. De kosten voor inhuur personeel en doorlopende contracten automatisering voor het jaar 2024 , bedragen € 300.000,-. De ‘korting’ die de BSOB van € 600.000,- verspreid over 4 jaar geeft, wordt het eerste jaar ingezet om een deel van de kosten te dekken.
 
Indien de overstap naar BSOB niet gemaakt was dan zou er sprake zijn van een nog hogere toename van de kosten.

Vanuit landelijk overleg vindt er een wetswijziging plaats om de gestegen werkvoorraad en kosten voor gemeenten door bezwaren via No Cure No Pay bureaus te verminderen. Wat de impact hiervan in de toekomst zal zijn, is nu nog onbekend. Voorsorteren op een afname van de kosten voor No Cure No Pay bureaus is risicovol. De bijdrage aan de BSOB voor de uitvoering van de belastingtaken wordt door het bestuur van de BSOB vastgesteld. Vanwege de druk op de begrotingen van de gemeenten en de doelstelling van de wet om de kosten van No Cure No Pay bureaus te verlagen, doen we aanname dat de bijdrage aan de BSOB afneemt. Hiervoor ramen we € 200.000,- in 2025 en € 300.000,- in de jaren 2026 t/m 2028.

In 2023 is het, vanwege de verdrievoudiging van het aantal bezwaarschriften en de extra werkzaamheden die verbonden zijn aan de uitbesteding van de belastingtaken aan de BSOB, niet gelukt alle bezwaarschriften in het lopende jaar af te handelen. Door verdagingen is een deel van de afhandeling verschoven naar 2024 waarvoor extern wordt ingehuurd omdat er bij Dienst Dommelvallei geen capaciteit meer beschikbaar is.

Organisatie Dienst Dommelvallei

Terug naar navigatie - Organisatie Dienst Dommelvallei

2. Kosten gemoeid met het nieuwe bedrijfsplan van Dienst Dommelvallei 
Samen met Geldrop-Mierlo, Son en Breugel en Nuenen wordt op dit moment gewerkt aan het nieuwe bedrijfsplan van Dienst Dommelvallei. Daarnaast vindt op verzoek van het bestuur op dit moment een onderzoek plaats naar een nieuwe governance voor Dienst Dommelvallei. De ondersteuning van een extern bureau hierbij wordt geraamd op € 20.000,-.

Het nieuwe dienstplan gaat een nieuwe manier van werken betekenen. Op dit moment is nog niet duidelijk of aanvullende middelen nodig zijn om de transitie mogelijk te maken, maar het is ook nog niet uit te sluiten.

3. Informatieplan
Om de informatiseringdienstverlening van Dienst Dommelvallei te verbeteren wordt het proces om tot een informatieplan te komen opnieuw ingericht. Kern van de nieuwe werkwijze is de focus niet alleen op de eerste jaren te richten maar ook op de langere termijn. Dit proces is nog niet afgerond. Begin 2024 is het informatieplan gereed. Mogelijke financiële gevolgen komen in de 2e begrotingswijziging 2024.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

4. CAO gerelateerde kosten
De cao voor 2024 is vastgesteld. De salarissen worden met ingang van 2024 verhoogd met 4,75%. Per 1 oktober volgt een tweede stijging van 1,25%. Gewogen over het gehele jaar komt de stijging voor 2024 uit op 5,1%. Voor de loonstijging vanaf 2025 wordt aangesloten bij de indexen uit Centraal Economisch Plan. 
2024 - 5,1% (was 4,5%)
2025 - 6,7% (was 4,1%)
2026 - 4,8% (was 3,9%)
2027 - 4,2% (was 3,9%)
2028 - 4,2% (was 3,9%) 

Het recht om gebruik te mogen maken van de regeling vervroegd uittreden is verankerd in de cao. Op basis van de vastgestelde criteria in de cao en de gesprekken met de potentiële kandidaten hebben we inzicht in de toekomstige deelname en de benodigde kosten. De jaarlijkse kosten variëren. In 2024 gaat het om een bedrag van € 11.000,-.

Op basis van de cao kan een medewerker verlof sparen. Dit spaarverlof kan in de toekomst worden ingezet voor bijvoorbeeld een sabbatical en/of om eerder te stoppen met werken. Hiervoor treffen we een voorziening. Op basis van de aanvragen voor 2023, waarbij sprake was van een inhaalslag, is een inschatting gemaakt om hoeveel uur dit structureel op jaarbasis gaat. We gaan hierbij uit van jaarlijks 600 uur wat neerkomt op een extra storting van € 15.000,-.

De uitkering van het gemeentefonds houdt rekening met de stijging van de loonvoet sector overheid. Op deze manier zal de cao stijging gecompenseerd worden door het Rijk.

5. Werving en selectie
Momenteel worden op basis van incidentele middelen de werkzaamheden rondom werving- en selectie uitgevoerd door een ingehuurde recruiter. Met gemiddeld ruim 150 vacatures per jaar en 60 nieuwe inhuuropdrachten, is er gezien de huidige arbeidsmarktkrapte een structurele behoefte aan specifieke kennis en vaardigheden m.b.t. de arbeidsmarkt. De inzet van de recruiter is structureel nodig. De kosten bedragen  € 92.000,- per jaar o.b.v. 1 fte schaal 10. De middelen worden nu voor 2 jaar gevraagd omdat we eerst op basis van het nieuwe dienstplan willen zien of deze structurele behoefte op een andere manier ingevuld zou kunnen worden.

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

6. Huisvestingskosten
De kosten voor schoonmaak en energie zijn gestegen met € 24.000,-. De toename van de schoonmaakkosten (€ 7.000,-) komt voort uit de gestegen loonkosten. De extra kosten voor energie (€ 17.000,-) komen voort uit de gestegen prijzen en de vervallen korting op energiebelasting. Omdat nog niet helder is welke kosten daadwerkelijk gemoeid zijn met de huisvesting in Nuenen is er voor gekozen om voor de jaren 2027 en 2028 een p.m. raming op te nemen.

7. Verhuiskosten
In de zoektocht naar een nieuwe definitieve huisvesting is gekozen voor de samenwerking met de gemeente Nuenen. In de huisvestingsplannen van de gemeente Nuenen wordt ruimte gemaakt voor Dienst Dommelvallei. We verwachten dat we eerst enkele jaren gebruik maken van tijdelijke huisvesting en daarna definitief onze intrek nemen in het gemeentehuis van Nuenen.

In 2024 werken we de afspraken met Nuenen en Geldrop-Mierlo, zoals moment van verhuizen, huur en aanvullende kosten van de tijdelijke huisvesting zoals gas en elektra, uit. Vooralsnog verwachten dat we de tijdelijke periode binnen de huidige budgetten van huur en exploitatie te kunnen realiseren. Wel zal er sprake zijn van verhuiskosten, deze schatten we in op € 10.000,-.  

Informatiedienstverlening

Terug naar navigatie - Informatiedienstverlening

8. Extra capaciteit t.b.v. achterstanden en papieren instroom CMD
Door krapte op de arbeidsmarkt op het gebied van functioneel beheer sociaal domein is digitale archivering voor het CMD nog onvoldoende ingericht. (Dit betreft een restpunt van de implementatie van de vervanging van de systeem van het Sociaal Domein VSSD). Om aan archiveringsverplichtingen te voldoen zijn er aanvullende analoge archiefwerkzaamheden nodig. De kosten hiervoor bedragen € 54.000,-
Voor de, niet ingecalculeerde, analoge stroom is de huur van externe opslagruimte noodzakelijk. De kosten hiervoor bedragen € 2.000,-.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

9. Inflatie 2025-2028 (materiële kostenindex)
De indexering voor 2025 is gebaseerd op de macro economische verkenning. Voor de jaren erna sluiten we aan bij de indexen uit Centraal Economisch Plan. Deze zijn ook door het Rijk gehanteerd voor de berekening van de algemene uitkering in de septembercirculaire 2023. In 2025 hanteren we 3,5% (was 2,4%), de jaren erna bedraagt deze 1,6% (was 1,9%). 

De uitkering van het gemeentefonds houdt rekening met de index materiële overheidsconsumptie (IMOC). Op deze manier zal de stijging gecompenseerd worden door het Rijk.

10. Fiscaliteiten
Het is niet mogelijk gebleken om voldoende fiscale kennis aan te trekken. In 2023 hebben we wel de fiscale processen in beeld gebracht en verder geborgd. Voor een meer structurele borging en advisering op fiscaal gebied is het noodzakelijk om een externe adviesrelatie aan te gaan. Het extra benodigde budget daarvoor wordt geraamd op € 50.000,-.
Voor de continuïteit worden de lopende adviesaanvragen voor investerings-/ grondexploitatieprojecten, inclusief de aangiften BTW/VPB door het huidige fiscaal adviesbureau afgerond.

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

11. Participatiebegeleiding langdurig uitkeringsgerechtigden
De gemeenten Nuenen en Son en Breugel willen in 2024 de intensieve begeleiding continueren van langdurig bijstandsgerechtigden naar activering en werk. We verhogen hiermee de participatiegraad van de populatie met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt en vergroten de kans op (gedeeltelijke) uitstroom uit de bijstand. De financiële dekking hiervoor bestaat in 2024 uit de hiervoor gereserveerde middelen uit de begroting van de gemeenten (€ 36.000,-) aangevuld met ESF middelen (€ 70.000,-).
Het tweejarige ESF project ‘Perspectief op meedoen’ startten we in 2023 met extra ondersteuning van de doelgroep langdurig bijstandsgerechtigden. Doelstelling van het project is het stimuleren en ontwikkelen van maximale participatie van langdurig bijstandsgerechtigden. De evaluatie van het project zal dit jaar plaatsvinden.

12. Landelijke piek in aanvragen reisdocumenten
Door de invoering van een langere geldigheidsduur van reisdocumenten, voorzien we in de periode 2024 tot 2029 een piek in de aanvragen reisdocumenten. Formatie uitbreiding is noodzakelijk om wachttijden aan de balies, telefoon en receptie te voorkomen. De formatie-uitbreiding, die gedekt kan worden door extra legesopbrengsten, zal met name in de eerste 2 jaar niet voldoende zijn om extra wachttijden te voorkomen. In het slechtste geval lopen de wachttijden in 2024 en 2025 op tot 6 weken.
De extra legesopbrengsten landen in de gemeentelijke begrotingen.

Terug naar navigatie - tabel autonome ontwikkelingen
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Financiële gevolgen A/N 2024 2025 2026 2027 2028
1 Structureel extra middelen voor belastingen A -750.000 -600.000 -600.000 -600.000 -600.000
1 Korting BSOB A 0 150.000 150.000 150.000 0
1 Minder bezwaren No Cure No Pay bureaus N 0 200.000 300.000 300.000 300.000
2 Bedrijfsplan van Dienst Dommelvallei N -20.000 0 0 0 0
2 Organisatieontwikkeling Dienst Dommelvallei N p.m. p.m. p.m. 0 0
3 Informatieplan N p.m. p.m. p.m. p.m. p.m.
4 CAO gerelateerde kosten A -111.000 -602.000 -812.000 -872.000 -992.000
5 Werving en Selectie N -92.000 -92.000 0 0 0
6 Huisvestingskosten A -24.000 -24.000 -24.000 p.m. p.m.
7 Verhuiskosten A -10.000 0 0 0 0
8 Extra capaciteit t.b.v. achterstanden en papieren instroom CMD A -56.000 0 0 0 0
9 Inflatie 2025-2028 (materiële kostenindex) A 0 -69.000 -50.000 -36.000 -12.000
10 Fiscaliteiten N -50.000 -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
11 Participatiebegeleiding langdurig bijstandsgerechtigden N -36.000 -36.000 -36.000 -36.000 -36.000
11 ESF inkomsten participatiebegeleiding A 70.000 0 0 0 0
11 ESF uitgaven participatiebegeleiding A -70.000 0 0 0 0
12 Landelijke piek in aanvragen reisdocumenten A -77.000 -77.000 -146.000 -194.000 -131.000
Overig (niet toegelicht)
Loonkosten subsidie A 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Loonkosten uitgaven A -10.000 -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
Totaal financiële gevolgen -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
Financiële gevolgen voor alle drie gemeenten
Geldrop-Mierlo -464.286 -387.479 -354.602 -357.759 -454.240
Nuenen -307.992 -266.690 -248.707 -237.669 -298.783
Son en Breugel -229.721 -199.830 -186.690 -175.571 -219.977
Afronding -1 -1 -1 -1 0
Totaal financiële gevolgen drie gemeenten -1.002.000 -854.000 -790.000 -771.000 -973.000
Financiële gevolgen voor twee gemeenten
Nuenen -123.200 -190.300 -262.900 -311.850 -301.400
Son en Breugel -100.800 -155.700 -215.100 -255.150 -246.600
Totaal financiële gevolgen twee gemeenten -224.000 -346.000 -478.000 -567.000 -548.000
Geldrop-Mierlo -464.286 -387.479 -354.602 -357.759 -454.240
Nuenen -431.192 -456.990 -511.607 -549.519 -600.183
Son en Breugel -330.521 -355.530 -401.790 -430.721 -466.577
Afronding -1 -1 -1 -1 0
Totaal bijdrage gemeenten -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
A: Autonome ontwikkeling: N: Nieuw

2.2 Totale begroting

Terug naar navigatie - Tabel totale begroting

De in dit document genoemde aanpassingen hebben het volgende effect op de totale omvang van de begroting 2024 en verder. In deze paragraaf staan de totale begroting, de gevolgen van de aanpassingen per organisatie, het verloop van de post onvoorzien en de reserves staan in deze paragraaf.

Totale baten en lasten

Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Totaal lasten vastgestelde begroting 2024-2027 20.945.450 21.188.048 21.557.131 22.132.850 22.788.650
Totaal lasten inclusief 1e begrotingswijziging 2024 22.251.450 22.398.048 22.835.131 23.480.850 24.319.650
Verschil Lasten -1.306.000 -1.210.000 -1.278.000 -1.348.000 -1.531.000
Totaal baten vastgestelde begroting 2024 (excl gemeenten) -416.682 -191.574 -94.744 -98.783 -98.783
Totaal baten inclusief 1e begrotingswijziging 2024 -496.682 -201.574 -104.744 -108.783 -108.783
Verschil Baten 80.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Totaal verschil baten en lasten -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
Waarvan t.l.v. gemeenten -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
Waarvan t.l.v. reserve (I&A) (alleen onttrekkingen) 0 0 0 0 0
Totaal -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
Terug naar navigatie - Splitsing per gemeente

Splitsing begroting naar gemeenten

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Aanpassingen 2024 2025 2026 2027 2028
Totaal lasten -1.306.000 -1.210.000 -1.278.000 -1.348.000 -1.531.000
Totaal baten 80.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Bijdrage gemeenten -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
Geldrop-Mierlo* -464.286 -387.479 -354.602 -357.759 -454.240
Nuenen* -431.192 -456.990 -511.607 -549.519 -600.183
Son en Breugel* -330.521 -355.530 -401.790 -430.721 -466.577
Afronding -1 -1 -1 -1 0
Totaal bijdragen -1.226.000 -1.200.000 -1.268.000 -1.338.000 -1.521.000
* Dit betreft uitsluitend structurele aanpassingen
Bijdrage per gemeenten totalen 2024 2025 2026 2027 2028
Totale lasten 22.251.450 22.398.048 22.835.131 23.480.850 24.319.650
Inkomsten niet zijnde gemeenten -187.182 -100.881 -104.744 -108.783 -108.783
Onttrekking reserve P&O en reserve I&A -309.500 -100.693 0 0 0
Bijdrage gemeenten 21.754.768 22.196.474 22.730.387 23.372.067 24.210.867
Geldrop-Mierlo 8.271.610 8.352.541 8.476.544 8.681.631 9.012.764
Nuenen 7.646.346 7.847.290 8.076.295 8.323.357 8.612.583
Son en Breugel 5.836.802 5.996.634 6.177.536 6.367.067 6.585.518
Afronding 10 9 12 12 2
Totaal 21.754.768 22.196.474 22.730.387 23.372.067 24.210.867
Terug naar navigatie - Post onvoorzien

Post onvoorzien

In deze 1e begrotingswijziging 2024 wordt geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien.

Omschrijving 2024 2025 2026 2027 2028
Beginstand onvoorzien 20.323 25.675 29.794 35.309 34.964
Totaal stand onvoorzien 20.323 25.675 29.794 35.309 34.964
Terug naar navigatie - Saldo reserves

Saldo reserves

In onderstaande tabel staat het verwachte verloop van de reserves. Hierin is geen rekening gehouden met het jaarrekeningresultaat van 2023.

Stand ultimo 2024 2025 2026 2027 2028
Reserve P&O 231.323 231.323 231.323 231.323 231.323
Reserve I&A 100.693 0 0 0 0
Totaal reserves 332.016 231.323 231.323 231.323 231.323