1. Inleiding

 

De 1e tussentijdse rapportage van Dienst Dommelvallei wordt in mei opgesteld. De begroting 2023-2026 wordt op 29 maart 2022 behandeld in het dagelijks bestuur. Er zijn verschillende wijzigingen voor 2022 die voldoen aan artikel 5 lid 3, 5 en 6 van de financiële verordening. Een aantal wijzigingen in de begroting heeft ook voor 2023 en verder consequenties.

Omdat de bijdragen van de gemeenten in de financiële tabellen zijn afgerond op hele € kunnen er afrondingsverschillen in de totaaltellingen ontstaan.

1.1 Financiƫle Verordening

Terug naar navigatie - 1.1 Financiƫle Verordening

In de Financiële verordening Dienst Dommelvallei is opgenomen:

Art 5 lid 3
lndien het dagelijks bestuur voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet wordt overschreden met méér dan € 50.000,-, of zij van mening is dat voor nieuwe zaken een bedrag van méér dan € 50.000,- nodig is, dient zij hiertoe een voorstel in bij het algemeen bestuur. Bij instemming door het algemeen bestuur, na zienswijzeprocedure, verwerken de gemeenten de hogere bijdrage in hun eigen begroting.  

Art. 5 lid 5 
Het managementteam kan budgettair neutrale verschuivingen van budgetten binnen het programma autoriseren, voor zover deze verschuivingen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-.

Art. 5 lid 6
Alle budgettair neutrale verschuivingen van budgetten binnen het programma worden door het dagelijks bestuur bij de eerstvolgende tussentijdse rapportage/begroting opgenomen en voorgelegd aan het algemeen bestuur.

 

1.2 Gehanteerde verdeelsleutels

Terug naar navigatie - 1.2 Gehanteerde verdeelsleutels

In het Financieel statuut van Dienst Dommelvallei is opgenomen welke verdeelsleutels gehanteerd worden. Daarnaast is in het Financieel statuut opgenomen dat jaarlijks een evaluatie plaatsvindt op basis van de jaarrekening van Dienst Dommelvallei. Als dit nodig is kan het algemeen bestuur besluiten om de verdeelsleutel te wijzigen.