Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Omschrijving Begroting na wijziging
Directie en Staf 568.840
Financiën: Beleid 1.273.991
Financiën: Control 608.715
Financiën: Administratie 1.261.377
Financiën: Belastingen 814.152
Financiering 0
P&O en I: P&O 1.152.124
P&O en I: Informatievoorziening 3.567.672
P&O en I: Exploitatie projecten 608.842
P&O en I: Ondersteuning en beheer algemeen 1.626.065
P&O en I: Ondersteuning en beheer 825.010
Dienstverlening: KCC 1.195.140
Dienstverlening: Werk en Inkomen 1.296.064
Dienstverlening: Algemeen 450.473
Huisvesting 224.580
P-budgetten afdelingen Dommelvallei 675.308
Facilitaire zaken Dienst Dommelvallei 98.322
Facilitaire zaken tv gemeenten 70.000
Telefoniebudget GT Connect 132.300
Post onvoorzien 8.940
Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering 9.401
Mutatie reserves 3.044
Totaal 16.470.360
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht van baten en lasten

Toelichting overzicht van baten en lasten
Het totaalbedrag € 16.470.360,- in de kolom "begroting na wijziging" sluit aan bij het totaalbedrag genoemd in de 1e begrotingswijziging 2020. 



Knelpuntenpot
De knelpuntenpot is beschikbaar voor de vervanging van langdurig zieken, stagevergoedingen en inhuur. Op 1 januari 2020 was € 144.664,- beschikbaar. Dit bedrag is inmiddels volledig als dekking voor personele knelpunten bestemd.

Reserve P&O
Bij de jaarrekening 2019 is besloten dat het overschot op salariskosten van € 3.044,- wordt toegevoegd aan de reserve P&O. Dat is verwerkt in de 2e begrotingswijziging 2020. Vervolgens vindt in 2020 een onttrekking plaats voor de integraal organisatieadviseur van € 42.296,-. Met deze mutaties komt de stand van de reserve P&O op € 402.508,-. Omdat de knelpuntenpot in 2020 volledig wordt ingezet moet voor inhuur voor personele knelpunten een beroep worden gedaan op de reserve P&O. Bij de jaarrekening 2020 rapporteren we over de daadwerkelijk onttrekking uit de reserve P&O.

Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur besluit over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeenten. Volgens de financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgetneutrale verschuivingen binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-. Na de 1e begrotingswijziging 2020 resteert een beschikbaar bedrag van € 8.940,- op de post onvoorzien.

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten

In de onderstaande tabellen is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.

Analyse overzicht van baten en lasten niet door Corona:

Nr FCL ECL U/I Omschrijving I/S 2020
1. 6040144 11008 U Uitkering werkloosheidswet I 15.500
2. 6040144 38019 U Advieskosten I -5.000
3. 6040144 38025 U Werving en selectie S -20.000
4. 6040144 38029 U Arbo S -15.000
5. 6040141 43900 I Inkomensoverdrachten S -12.000
6. 6040137 38001 I Informatiebeleidsplan (IBP) I -61.000
Totaal -97.500
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten

1. Uitkeringen werkloosheidswet 
Aanvankelijk werd rekening gehouden met 2 medewerkers die mogelijk in de WW zouden instromen. Dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren. We houden rekening met een overschot van € 15.500,-.

2. Advieskosten
Er zijn enkele juridisch complexe langlopende dossiers. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt (€ 2.500,-) voor de invoering van de WNRA waarvoor geen specifiek budget beschikbaar is. We verwachten voor 2020 een incidenteel tekort van € 5.000,-.

3. Werving en selectie
Door het grote aantal vacatures hebben we extra kosten gemaakt. Ook is € 6.000,- uitgegeven aan een abonnement op de Nationale vacaturebank. Dit om de wervingskracht voor 4 organisaties te vergroten. Er staan dit jaar nog enkele werving- en selectietrajecten op stapel. Voor 2020 wordt een tekort verwacht van € 20.000,-.

4. Kosten Arbo
Er is in het kader van de begeleiding wegens arbeidsongeschiktheid voor re-integratie en 2e spoortrajecten aan interventies € 13.480,- uitgegeven. Voor 2020 wordt een tekort verwacht van € 15.000,-.

5. Inkomensoverdrachten onverdeeld
Structureel wordt er € 12.000,- aan inkomsten begroot, het gaat hier om een regeling ‘loonkostenvoordeel oudere werknemer’ en het betreft een tegemoetkoming loondomein. De laatste inkomsten dateren uit 2019. Dit budget ramen we volledig af omdat nog niet duidelijk is of deze regeling (met terugwerkende kracht) nog inkomsten geeft.

6. Stelpost activiteitenplan
Binnen het IBP voeren we verschillende I&A-projecten uit. Gezien de beperkingen in geld en capaciteit is in overleg met de gemeenten gekeken naar de prioritering van projecten. Daarnaast zijn er een aantal ontwikkelingen, zoals aanbestedingen, die invloed hebben op het benodigde budget. Bij de huidige inzichten verwachten we in 2020 € 61.000,- extra nodig te hebben voor de gestelde ambities.

Aanbesteding Burgerzakensysteem en E-HRM systeem
In de 2e helft van 2020 worden de projecten Burgerzaaksysteem en E-HRM systeem gestart. Beide zijn noodzakelijk vanwege de wensen voor betere interne en externe dienstverlening. Ook voldoen wij hierbij aan de aanbestedingsregels. De aanbestedingen leiden ook tot applicatierationalisatie.
Bij deze projecten geldt dat de kosten voor de baat uit gaan. De kosten landen met name in 2021 terwijl de financiële baten pas komen vanaf 2022. In de huidige begroting is onvoldoende ruimte om de kosten van 2021 (€ 182.500,-) te dragen. Daarom stellen we aan het AB voor om in de eerste begrotingswijziging 2021 de benodigde middelen op te nemen in de begroting. Daarbij plaatsen we de kanttekening dat we eind 2020/ begin 2021 de budgetten voor I&A weer actualiseren. Het is mogelijk dat het uiteindelijk niet nodig is om middelen bij te vragen. Als middelen nodig zijn kan de gemeente Son en Breugel dit financieren vanuit de I&A reserve. De andere 2 gemeenten moeten deze middelen in hun eigen begroting vinden.

Analyse overzicht van baten en lasten door Corona

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten door Corona
Nr FCL ECL U/I Omschrijving I/S 2020
1. Meerdere 38102 U Extra kosten algemeen i.v.m. Covid-19 I -17.000
2. 6040144 38026 U Representatie I 7.500
3. 6040144 38028 U Reis- en verblijfskosten I 17.500
4. Meerdere 38027 U Opleiding en vorming I 89.500
Totaal 97.500
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht baten en lasten door Corona

1. Extra kosten algemeen i.v.m. corona maatregelen 
Voor de corona maatregelen is tot nu toe € 17.000,- aan kosten gemaakt. Het gaat daarbij om de aanschaf van chromebooks, laptops, tokens, toetsenborden, muizen, kabels en overige facilitaire kosten.

2. Representatie
Door het niet of aangepast vieren van jubilea verwachten we voor 2020 een eenmalig overschot van € 7.500,-

3. Reis- en verblijfkosten
Door de verminderde mobiliteit verwachten we een eenmalig overschot van € 17.500,-.

4. Opleidingen en Teambuilding
Binnen de gehele organisatie is te zien dat er door de coronamaatregelen minder opleidingen worden gevolgd, zijn uitgesteld of gecanceld. Daarnaast vinden er momenteel minder teambuildingsactiviteiten plaats. In totaliteit verwachten we dat € 89.500,- overblijft.

Investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Deel 1

Het beschikbaar stellen en ophogen van investeringsruimte (kredietvotering) is een bevoegdheid van het algemeen bestuur. Daarom vragen we het AB om in te stemmen met de volgende voorstellen.

Investeringsbudget Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering
In het investeringsbudget voor het totale Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering is € 850.000,- beschikbaar. Voor dit bedrag voeren we verschillende projecten uit. Gedurende de uitvoering van het programma heeft er een verschuiving plaatsgevonden van kosten. Het benodigde investeringsbedrag is hoger en tegelijkertijd worden de verwachte exploitatiekosten lager. Daarom vragen we om het investeringsbudget op te hogen naar € 865.000,-. Meerjarig leidt dit tot extra kapitaallasten van € 3.000,- . Deze kapitaallasten passen binnen de huidige begroting van Dienst Dommelvallei (stelpost Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering) omdat er minder kosten ten laste van de exploitatie komen. De bijdrage van de gemeente hoeft hiervoor dus niet te worden opgehoogd.

Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2020 Restant Exploitatie
40002 Transitie naar gebruiksoppervlakte 278.500 105.312 173.188 Exploitatie
Toelichting: Dit project is in het 2e kwartaal van 2020 van start gegaan. De afronding staat gepland voor het 2e kwartaal 2022.
41602 Digitaliseren bouwvergunningen 81.500 66.633 14.867 Exploitatie
Toelichting: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen tot en met 1989 van de 3 gemeenten. We bevinden ons in de afrondende fase. We controleren de digitale bouwvergunningen steekproefsgewijs. Hierna volgt controle door het RHCe, waarna overdracht plaats vindt.
41851 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Inhuur 710.304 582.054 128.250 Exploitatie
Voortgang: Op dit budget wordt de inhuur van de programmamanager en de functioneel beheerders verantwoord.
41852 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Communicatie 20.000 14.069 5.931 Exploitatie
Voortgang: Voor de uitvoering van diverse communicatie activiteiten in de 4 organisaties worden communicatiemiddelen, waaronder kick-off bijeenkomsten en een infographic, ingezet.
41901 Digitalisering bouw- en milieuvergunningen 72.500 7.713 64.787 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en het digitaliseren van de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. De aanbesteding is afgerond en een proefbatch is in bewerking. Afronding van het project wordt verwacht in 2022.
Terug naar navigatie - Deel 2
Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2020 Restant Investering
70001 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Klanttevredenheid 30.000 11.008 18.993 Investering
Voortgang: Koppelingen tussen de diverse systemen worden in 2020 gemaakt.
70003 Omgevingswet - VTH 165.000 21.400 143.600 Investering
Voortgang: Er is een project implementatie DSO gestart met 3 onderdelen: VTH Plansoftware en regelsoftware. 24 gemeenten kochten, onder coördinatie van de Odzob, een VTH applicatie in. Implementatie is in de 2e helft van 2020 gepland met een overloop naar 2021. De inkoop van plan- en regelsoftware is in voorbereiding.
70005 Squit - Ibis 18.879 15.475 3.404 Investering
Voortgang: We beëindigen het eigen bodem informatie systeem en gaan gebruik maken van het regionale systeem van de Odzob. De inhoud van de lokale systemen zetten we over. We ronden het project in het 3e kwartaal af.
70006 GGI - Veilig 20.900 2.217 18.683 Investering
Voortgang: Het project leidt tot een betere digitale weerbaarheid van de gemeenten. Het bevindt zich nog in de besluitvormingsfase. Er zijn enkel nog inhuurkosten gemaakt. De realisatie gaat dit jaar nog plaatsvinden.
70007 Vervanging hardware telefonie omgeving 43.178 40.886 2.292 Investering
Voortgang: Voor de nieuwe telefonie omgeving is nieuwe hardware nodig. Deze hardware is allemaal aangeschaft. Het project kan worden afgerond.
71801 Harmonisatie belastingapplicatie 143.144 119.872 23.272 Investering
Voortgang: De meeste onderdelen van het nieuwe belastingensysteem zijn in gebruik genomen. In 2020 worden nog enkele koppelingen gerealiseerd. Afronding van het project is gepland in het 4e kwartaal van 2020. We verwachten een overschrijding van € 25.000,-. We onderzoeken of we dit binnen het geheel van de IBP-projecten kunnen opvangen en rapporteren hierover aan het DOD.
71803 Harmonisatie BAG applicaties 62.000 29.200 32.800 Investering
Voortgang: Het project is afgerond. De nieuwe BAG-applicatie is in gebruik voor de 3 gemeenten. We wachten nog op financiële afhandeling van de leverancier.
71811 Websites en intranetten 90.000 74.324 15.676 Investering
Voortgang: De websites en Intranetten zijn volledig operationeel. Dit krediet kan worden afgesloten.
71814 BGT 50.000 22.962 27.038 Investering
Voortgang: Er is voor 3 gemeenten BGT software ingekocht en in gebruik genomen. De laatste fase van het project, de aansluiting op de landelijke voorziening BGT, wacht op de oplevering van de servicebus (project vernieuwing gegevensuitwisseling) eind 2020.
71850 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Inhuur projectleiding 460.000 382.338 77.662 Investering
Voortgang: Voor de uitvoering van het programma wordt projectleiding ingehuurd.
71851 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - PoC 34.857 28.959 5.898 Investering
Voortgang: Dit project bestaat uit 2 deelprojecten: de PoC (Proof of Concept) en de technische implementatie. De PoC en de technische implementatie zijn succesvol afgerond. Dit krediet kan worden afgesloten.
71852 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Implementatie Djuma 107.440 100.832 6.608 Investering
Voortgang: De technische implementatie is afgerond en dit krediet kan worden afgesloten.
71854 Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering - Organisatorische implementatie 112.000 58.853 53.147 Investering
Voortgang: Het sprintteam is vol aan de gang. Er zijn al veel zaaktypen, webformulieren en sjablonen ingericht. Door corona hebben we vertraging opgelopen en daardoor loopt het project langer door.
71905 Upgrade Windows 7 en Office 2010 187.000 144.834 42.166 Investering
Voortgang: De upgrade naar Windows 10 en Office 2016 is in volle gang. De oplevering zou in het 1e en 2e kwartaal 2020 plaatsvinden maar de uitrol naar de medewerkers duurt langer. Het project wordt dit jaar afgerond.
71908 Vernieuwing gegevensuitwisseling 347.000 79.419 267.581 Investering
Voortgang: De aanbesteding is afgerond. De implementatie van fase 1, van de nieuw ingekochte tool voor gegevensdistributie, is gestart. Afronding van deze fase is gepland voor het 4e kwartaal 2020. De 1e helft van 2021 werken we verder aan het omleggen en realiseren van koppelingen via het gegevensknooppunt.