Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering.
2. Gezamenlijk burgerzakensysteem.
3. Gezamenlijke software voor het sociaal domein.
4. Gezamenlijk eHRM-systeem.
5. Doorontwikkeling Dienst Dommelvallei.

Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering
Het programma is afgerond per 1 april. Het laatste en grootste project “Organisatorische implementatie van zaakgericht werken” is, ondanks corona, succesvol afgerond binnen de kaders van het programma. Het daadwerkelijk live gaan met het zaaksysteem betekent opbouw van routine en ervaring. De 800 medewerkers van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel en Dienst Dommelvallei werken nu zaakgericht.

Het programma is binnen de budgettaire kaders gebleven. De programma-organisatie is overgedragen aan de beheerorganisatie. Deze bestaat uit vertegenwoordigers van de 4 organisaties. Hiermee dragen wij zorg voor een juiste vertaling van de klantwensen binnen de applicatie.

 

Gezamenlijk burgerzakensysteem
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei hebben in 2020 de krachten gebundeld om begin 2022 een nieuw burgerzakensysteem gereed te hebben voor de burgerzaken processen. De aanbestedingsprocedure is inmiddels afgerond. De implementatie start in juni 2021. In 2022 wordt de nieuwe applicatie in gebruik genomen en is het burgerportaal ingericht met de focus op digitale producten en diensten: digitale selfservice wordt de norm. Hiermee voldoen we aan de verwachtingen die burgers van de overheid hebben als het gaat om het digitaal aanvragen van producten.

 

Gezamenlijke software voor het sociaal domein
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei zijn in 2020 gestart met de gezamenlijke aanbesteding van nieuwe software voor het sociaal domein. De aanbestedingsprocedure loopt. De nota van inlichtingen is inmiddels gepasseerd en de projectgroep is in afwachting van de inschrijvingen. In het 1e kwartaal van 2022 is de nieuwe software ingericht en kan deze in gebruik worden genomen. Ook hier wordt gebruik gemaakt van een specifiek burgerportaal voor de (digitale) producten en diensten binnen het sociaal domein. Er wordt zoveel mogelijk ingezet op selfservice.

 

Gezamenlijk eHRM-systeem
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei zijn in 2020 gestart met de gezamenlijke aanbesteding voor een eHRM-systeem. De aanbesteding is inmiddels afgerond en de implementatie gaat vanaf mei 2021 van start. Januari 2022 is de nieuwe software ingericht en kan deze in gebruik genomen worden.

 

Doorontwikkeling Dienst Dommelvallei
In april kwamen de colleges van de Dommelvallei gemeenten bijeen om de ideeën voor doorontwikkeling van Dienst Dommelvallei te prioriteren. Na afstemming met de individuele colleges en het directieoverleg heeft het dagelijks bestuur afgesproken dat de drie ideeën met de hoogste prioriteit in projectvorm starten. Het dagelijks bestuur heeft de rol van stuurgroep.

Het betreft de uit te werken ideeën omtrent:
1. Huisvesting Dienst Dommelvallei
2. Professionalisering Functioneel Beheer
3. Verbreding Platformen

Het dagelijks bestuur informeert de colleges over de voortgang.