Omschrijving | Begroting na wijziging | |||
Informatiebeveiliging | 20.000 | |||
Directie en Staf | 594.226 | |||
Financiën: Beleid | 1.346.872 | |||
Financiën: Control | 651.282 | |||
Financiën: Administratie | 1.310.358 | |||
Financiën: Belastingen | 942.743 | |||
Financiering | 13.124 | |||
P&O en I: P&O | 1.192.696 | |||
P&O en I: Informatievoorziening | 3.578.335 | |||
P&O en I: Exploitatie projecten | 426.608 | |||
P&O en I: Ondersteuning en beheer algemeen | 1.832.262 | |||
P&O en I: Ondersteuning en beheer | 841.000 | |||
Dienstverlening: KCC | 1.251.288 | |||
Dienstverlening: Werk en Inkomen | 1.567.427 | |||
Dienstverlening: Algemeen | 346.951 | |||
Huisvesting | 227.943 | |||
P-budgetten afdelingen Dommelvallei | 475.377 | |||
Facilitaire zaken Dienst Dommelvallei | 100.180 | |||
Facilitaire zaken tv gemeenten | 90.000 | |||
Telefoniebudget GT Connect | 88.300 | |||
Post onvoorzien | 23.944 | |||
Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering | 111.141 | |||
Mutatie reserves | 62.111 | |||
Totaal | 17.094.168 | |||
Wat heeft het gekost?
Overzicht van baten en lasten
Toelichting overzicht van baten en lasten
Het totaalbedrag € 17.094.168,- in de kolom "begroting na wijziging" sluit aan bij het totaalbedrag genoemd in de 1e begrotingswijziging 2021, inclusief de mutatie in de reserve P&O van de 2e begrotingswijziging 2021.
Knelpuntenpot personeelslasten
De knelpuntenpot is beschikbaar voor de vervanging van langdurig zieken, stagevergoedingen en inhuur. Op 1 januari 2021 was € 187.626,- beschikbaar. We verwachten dit bedrag volledig te gebruiken.
Reserve P&O
Bij de jaarrekening 2020 is besloten dat het overschot op salariskosten van € 62.111,- wordt toegevoegd aan de reserve P&O. Dat is verwerkt in de 2e begrotingswijziging 2021. Met deze mutatie komt de stand van de reserve P&O op € 422.323,-. Bij de jaarrekening 2021 rapporteren we over de daadwerkelijke onttrekking uit de reserve P&O.
Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur besluit over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeenten. Volgens de financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgetneutrale verschuivingen binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-.
Na de 1e begrotingswijziging 2021 resteert een beschikbaar bedrag van € 23.944,- op de post onvoorzien.
Analyse overzicht van baten en lasten
In de onderstaande tabellen is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Analyse overzicht van baten en lasten niet door corona:
Nr | FCL | ECL | U/I | Omschrijving | I/S | 2021 |
1. | 6040132 | 38021 | U | Meerkosten Sisa-regelingen | I | -5.500 |
2. | 6040137 | 38000 | U | Informatiebeleidsplan | I | -135.000 |
3. | 6040144 | 38009 | U | Materialen en diensten derden | I | 4.760 |
4. | ||||||
5. | ||||||
6. | ||||||
Totaal | -135.740 | |||||
Toelichting:
1. Meerkosten accountant
Voor het boekjaar 2020 is het aantal Sisa-regelingen toegenomen. De meerkosten van de accountant voor de 3 gemeenten bedraagt in totaal € 5.500,-. Deze meerkosten zijn afgestemd met de 3 Auditcommissies.
2. Informatiebeleidsplan (IBP)
In de afgelopen maanden zijn een aantal projecten verder uitgewerkt en zijn er een aantal ontwikkelingen geweest. Dit leidt tot een aanpassingen van de verwachte kosten voor 2021. 1 Van deze ontwikkelingen is het verplaatsen van software voor de BAG naar een SaaS-oplossing. De boekwaarde van die software wordt daardoor nu in 2021 volledig afgeboekt. Tegelijkertijd vervallen in de komende jaren de afschrijvingslasten voor deze software. Een soortgelijke verschuiving van kosten in de tijd speelt bij het het project ISMS/PMS. Het uitgangspunt daarbij was een investering met meerjarige afschrijvingen. Het werd een SaaS-oplossing waardoor alle eenmalige kosten al in 2021 vallen. Ten slotte gaat er veel aandacht uit naar het versneld extra beveiligen van de externe toegang tot data. Hiervoor zijn extra licenties nodig .
In de 1e begrotingswijziging 2021 hebben we aangegeven dat we gaan besparen op inhuurkosten bij IBP projecten door het inzetten van een interne projectleider. Inmiddels wordt de projectleider ingezet op het project beveiliging externe toegang tot data, het vervangen van de ICT werkplek en GT-Mobiel. Het is daardoor niet nodig om een inhuurbudget aan te vragen voor deze projecten. Zoals aangegeven wordt de projectleider in 2021 betaald vanuit het IBP. Daar realiseren we ook de meerjarige besparing.
Deze financiële mutaties binnen het IBP hebben we aangekondigd in de 1e begrotingswijziging 2021. Zoals gebruikelijk voeren we in deze bestuursrapportage geen begrotingswijziging door. Het gaat om een beperkt bedrag per gemeente en er kunnen ook meevallers ontstaan. Bij de jaarrekening rapporteren we over de daadwerkelijke inzet en eventuele overschrijding van het IBP-budget.
3. Materialen en diensten derden
We maken minder kosten voor abonnementen.
Analyse overzicht van baten en lasten door corona
Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten door coronaNr | FCL | ECL | U/I | Omschrijving | I/S | 2021 |
1. | Meerdere | 38102 | U | Extra kosten algemeen i.v.m. COVID-19 | I | -20.640 |
2. | 6040300 | 38010 | U | Catering | I | 6.380 |
3. | 6040144 | 38028 | U | Reis- en verblijfskosten | I | 15.000 |
4. | ||||||
Totaal | 740 | |||||
Toelichting:
1. Extra kosten algemeen i.v.m. Covid-19
Vanwege de coronamaatregelen zijn tot nu toe € 20.640,- aan kosten gemaakt.
Het gaat hierbij om de volgende onderwerpen;
1.1 Meerkosten toegangspassen
Door coronamaatregelen hebben niet alle medewerkers een pasfoto kunnen laten maken door de ingehuurde fotograaf. Daarom hebben we kosten voor het maken van een eigen pasfoto vergoed. Daarnaast zijn er extra verwerkingskosten geweest. Dit heeft geleid tot meerkosten van € 1.275,-.
1.2. Meerkosten accountant
Voor de controle van de Tozo-regeling over het boekjaar 2020 brengt de accountant een bedrag van € 7.000,- aan meerkosten in rekening voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel. Daarnaast bedragen de meerkosten voor de controle van het boekjaar 2020 voor corona in het algemeen € 2.000,-. Deze meerkosten zijn afgestemd met de 3 Auditcommissies.
1.3. Meerkosten hygiëne en beschermingsmiddelen
We verwachten dat de kosten voor aanschaf van desinfectantdoekjes, mondkapjes en handschoenen in 2021 ongeveer € 1.000,- bedragen.
1.4 Thuiswerkregeling
Uiteindelijk blijkt dat de deelname aan de regeling groter is dan de 75% die aanvankelijk werd ingeschat. Dit zorgt voor een tekort van € 9.365,-.
2. Catering
Door het veelvuldige thuiswerken en minder fysieke bijeenkomsten verwachten we een onderschrijding van € 5.000,- .
3. Reis- en verblijfskosten.
Door het veelvuldige thuiswerken en minder fysieke bijeenkomsten verwachten we een onderschrijding van € 15.000,- .
Overzicht totale gevolgen per organisatie
Terug naar navigatie - Overzicht totale gevolgen per organisatieOmschrijving | I/S | 2021 |
Totale lasten | I | -135.740 |
Totale lasten door corona | I | 740 |
Totale baten | I | 0 |
Totale baten door corona | I | 0 |
Totaal | -135.000 | |
Investeringen en projecten
Overzicht van investeringen en projecten
Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projectenNr. | Projecten | Beschikbaar gesteld budget | Gerealiseerd t/m 30-04-2021 | Restant | Exploitatie |
40001 | eHRM-software | 77.000 | 0 | 77.000 | Exploitatie |
Voortgang: De gunning voor het software pakket is afgerond. Het implementatieproces is begin mei gestart en de implementatie wordt naar verwachting gerealiseerd op 1 januari 2022. Financiële voortgang: We verwachten dit project binnen het bestaande budget te realiseren. | |||||
40002 | Transitie naar gebruiksoppervlakte | 390.500 | 231.457 | 159.043 | Exploitatie |
Voortgang: In 2020 is voor het merendeel van de woningen de gebruiksoppervlakte bepaald aan de hand van 3D-modellen en bouwtekeningen. In 2021 voeren we een schaduwwaardering uit en richten we de waarderingsmodellen opnieuw in. In Q3 en Q4 van 2021 worden de nieuwe WOZ-waardes op basis van gebruiksoppervlakte bepaald. We verwachten dat dit project in het 1e kwartaal van 2022 wordt afgerond. Financiële voortgang: Voor dit project zijn budgetten beschikbaar gesteld in de begrotingen van 2020, 2021 en 2022. De verwachting is dat het project in 2021 binnen het beschikbare budget blijft. | |||||
40003 | GROEI! | 4.300 | 0 | 4.300 | Exploitatie |
Voortgang: We kopen en implementeren software die de nieuwe opzet van de gesprekcyclus (GROEI!) ondersteunt. Het persoonlijk ontwikkelproces van medewerkers en eigen regie staan daarbij centraal. De software ondersteunt een continu proces waarbij regelmatig afstemming plaatsvindt tussen de persoonlijke ambitie en de organisatiedoelen. Implementatie is gestart in mei 2021. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te kunnen realiseren. | |||||
40004 | Vernieuwing burgerzakenapplicatie | 98.000 | 2.188 | 95.813 | Exploitatie |
Voortgang: Voor de 3 gemeenten is gezamenlijk een nieuw systeem voor burgerzaken ingekocht. Er is definitief gegund en de implementatie is in voorbereiding. Afronding is gepland in het 4e kwartaal 2021. Financiële voortgang: Dit project wordt binnen het projectbudget uitgevoerd. | |||||
40005 | Migratie conversie Corsa en InProces naar Djuma | 75.600 | 0 | 75.600 | Exploitatie |
Voortgang: Dit project heeft als doel Inproces en Corsa uit te faseren door de inhoud van zaaksysteem Inproces te migreren naar Djuma voor 1-10-2021 en de inhoud van Corsa op een alternatieve manier te ontsluiten. Financiële voortgang: Het budget is vooruitlopend op het opstellen van het projectplan beschikbaar gesteld. | |||||
41602 | Digitaliseren Bouwvergunningen | 81.500 | 66.633 | 14.867 | Exploitatie |
Voortgang: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. Een extern scanbedrijf voert deze opdracht uit. De milieuvergunningen van Nuenen en Son en Breugel worden bewerkt en gescand. Aansluitend volgen de milieuvergunningen van Geldrop-Mierlo. Later worden de bouwvergunningen gescand. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te kunnen realiseren. | |||||
41851 | Programma BetERe Dienstverlening en bedrijfsvoering - inhuur | 732.807 | 722.581 | 10.226 | Exploitatie |
Voortgang: Op dit budget wordt de inhuur van de programmamanager en de functioneel beheerders verantwoord. Het programma is in het 1e kwartaal 2021 afgerond. Financiële voortgang: Het project blijft binnen het programmabudget. Het project wordt afgesloten. | |||||
41852 | BetERe DV- Communicatie | 20.000 | 14.069 | 5.931 | Exploitatie |
Voortgang: Voor de uitvoering van diverse communicatie-activiteiten in de 4 organisaties worden communicatiemiddelen, waaronder kick-off bijeenkomsten en een infographic, ingezet. Het programma is in het 1e kwartaal 2021 afgerond. Financiële voortgang: Het project blijft binnen het programmabudget. Het project wordt afgesloten. | |||||
41901 | Digitalisering bouw- en milieuvergunningen | 134.312 | 34.312 | 100.000 | Exploitatie |
Voortgang: Met dit project zijn de bouwvergunningen tot en met 1989 van de 3 gemeenten gedigitaliseerd. We bevinden ons in de afrondende fase. Door coronabeperkingen verloopt de steekproefsgewijze controle trager dan gepland. Daarna volgt controle door het RHCe, waarna overdracht plaats vindt. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te kunnen realiseren. |
Nr. | Projecten | Beschikbaar gesteld budget | Gerealiseerd t/m 30-04-2021 | Restant | Investering |
70001 | BetERe DV - Klanttevredenheid | 30.000 | 14.758 | 15.243 | Investering |
Voortgang: Koppelingen tussen de diverse systemen hebben we in 2020 gemaakt. In 2021 vinden de laatste werkzaamheden plaats. Financiële voortgang: Dit project voeren we binnen programmabudget uit. | |||||
70003 | Omgevingswet - VTH | 307.800 | 129.685 | 178.115 | Investering |
Voortgang: 24 gemeenten kochten, onder coördinatie van de Odzob, een VTH applicatie in. Implementatie voor de bestaande WABO-wetgeving is voor 1 mei gepland. Geen van de 24 gemeenten haalt dit. We verwachten nu livegang in het 2e kwartaal. Later dit jaar volgt een implementatie voor de processen van de omgevingswet. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit. | |||||
70006 | GGI-Veilig | 20.900 | 9.098 | 11.802 | Investering |
Voortgang: Het project leidt tot een betere digitale weerbaarheid van de gemeenten. De opdracht voor de inrichting is verstrekt. De inrichting zelf vindt in 2021 plaats. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit. | |||||
70009 | Vernieuwing software sociaal domein | 101.600 | 14.780 | 86.820 | Investering |
Voortgang: Het project heeft als doel de huidige softwareoplossingen voor de diensten jeugd, Wmo, participatie, sociale zaken en de gehele backoffice voor de 3 gemeenten te vervangen door een integrale oplossing voor het sociale domein. Definitieve gunning is gepland voor juni 2021. Daarna start de implementatie. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit. | |||||
70010 | Omgevingswet - Plansoftware | 100.000 | - | 100.000 | Investering |
Voortgang: In het kader van de omgevingswet wordt voor 3 gemeenten plan- en regelsoftware ingekocht en geïmplementeerd. (software projectnr 70010 en 70011 worden in 1 perceel ingekocht) . Definitieve gunning volgt eind mei. 1 juni start de implementatie. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit. | |||||
70011 | Omgevingswet - regelsoftware | 60.000 | - | 60.000 | Investering |
Voortgang: In het kader van de omgevingswet wordt voor 3 gemeenten plan- en regelsoftware ingekocht en geïmplementeerd. (software projectnr 70010 en 70011 worden in 1 perceel ingekocht) . Definitieve gunning volgt eind mei. De implementatie start 1 juni. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit. | |||||
71801 | Harmonisatie belastingapplicatie | 143.144 | 132.232 | 10.912 | Investering |
Voortgang: We hebben de meeste onderdelen van het nieuwe belastingensysteem in gebruik genomen. Afronding van het project is gepland in het 2e kwartaal van 2021. Financiële voortgang: Dit project wordt naar verwachting met een tekort van € 28.000,- afgesloten. Vanaf 2022 ontstaan hierdoor extra kapitaallasten van € 5.600,- per jaar. Deze vangen we op binnen de begroting (de stelpost I&A). | |||||
71814 | BGT | 50.000 | 27.162 | 22.838 | Investering |
Voortgang: We hebben voor 3 gemeenten BGT-software ingekocht en in gebruik genomen. De laatste fase van het project de aansluiting op de landelijke voorziening BGT via de servicebus is in januari 2021 uitgevoerd. Financiële voortgang: Dit project hebben we binnen het projectbudget uitgevoerd. De lagere kapitaallasten komen ten gunste van de stelpost I&A. Het project wordt afgesloten. | |||||
71850 | Inhuur projectleiding programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering | 545.152 | 547.797 | -2.645 | Investering |
Voortgang: Voor de uitvoering van het programma huren we projectleiding in. Het programma is afgerond en overgedragen aan de beheerorganisatie Financiële voortgang: Het project wordt met een minimaal tekort afgesloten. De extra kapitaallasten die hierdoor ontstaan brengen we ten laste van bestaand budget. Het project wordt afgesloten. | |||||
71908 | Vernieuwing gegevensuitwisseling | 469.000 | 380.679 | 88.321 | Investering |
Voortgang: Het project heeft als doel de infrastructuur voor gegevensuitwisseling en ontsluiting te vernieuwen. De implementatie van de nieuwe software voor gegevensdistributie, is volgens planning afgerond in december 2020. De 1e helft van 2021 werken we verder aan het omleggen en realiseren van koppelingen via het gegevensknooppunt, de implementatie van het datawarehouse en de inkoop van een gisviewer voor de 4 Dommelvallei-organisaties. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit. |