2. Mutaties begroting 2021

 

Vertrekpunt voor de 1e begrotingswijziging 2021 is de begroting 2021 (inclusief de begrotingswijzigingen van 2020). De totale beginstand is hieronder weergegeven. Ook staat hieronder aangegeven hoe deze uitgaven verdeeld worden over de 3 deelnemende gemeenten en de bijdrage derden (in combinatie met het PlusTeam).

Omschrijving 2021 2022 2023 2024 2025
Totaal lasten 16.380.374 16.563.392 16.678.798 17.026.552 17.339.984
Totaal baten -17.000 -17.000 -17.000 -17.000 -17.000
Bijdrage derden en afronding -94.252 -97.457 -100.772 -104.197 -104.197
Bijdrage gemeenten 16.269.122 16.448.935 16.561.026 16.905.355 17.218.787
Geldrop-Mierlo 6.154.468 6.224.634 6.236.066 6.358.601 6.462.897
Nuenen 5.733.349 5.795.551 5.851.104 5.976.566 6.094.676
Son en Breugel 4.381.303 4.428.756 4.473.860 4.570.183 4.661.205
Afronding 2 -6 -4 5 9
Totaal bijdrage gemeenten 16.269.122 16.448.935 16.561.026 16.905.355 17.218.787

 

In dit hoofdstuk worden de wijzigingen ten opzichte van de vorige vastgestelde begroting toegelicht. De vorige begroting is de begroting 2021-2024 die op 30 juni 2020 door het algemeen bestuur is vastgesteld. Als startpunt voor dit hoofdstuk hanteren we de totale bedragen van de vastgestelde begroting 2021-2024.

Dit hoofdstuk bestaat uit de volgende paragrafen:

  • 2.1 Autonome ontwikkelingen;
  • 2.2 Wijzigingen met bestaande dekking voor de gemeenten;
  • 2.3 Continuering ingezet beleid ten laste van onvoorzien;
  • 2.4 Nieuw beleid ten laste van onvoorzien;
  • 2.5 Nieuw beleid ten laste van de gemeenten.


Deze onderdelen worden samengevat in paragraaf 2.6. Deze geeft inzicht in het totaal van de begroting na wijziging. In paragraaf 2.7 staat de gewijzigde bijdrage per gemeente.
Paragraaf 2.8 geeft inzicht in het saldo van de post onvoorzien. 

2.1 Autonome ontwikkelingen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

1. Aanbesteding accountancywerkzaamheden
Half februari is de Europese aanbesteding van de accountancywerkzaamheden vanaf het boekjaar 2021 afgerond. Aan de gemeenteraden en het AB van Dienst Dommelvallei wordt voorgesteld om een nieuwe accountant te benoemen. De verwachting dat de jaarlijkse kosten zouden toenemen is uitgekomen. De structurele meerkosten bedragen € 17.000,-. In 2021 worden alleen de meerkosten van de interim-controle verantwoord tot een bedrag van € 8.500,-. 

2. Inflatie
De materiële indexering is 0,1% lager dan nu geraamd in de begroting 2021-2024. In meerjarenperspectief is er een (minimaal) oplopend voordeel omdat we in de vorige begroting een indexering van 1,6% hebben geraamd, in plaats van de nieuwe indexering van 1,5%.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

3. Kosten bezwaar en beroep
Door het toegenomen aantal bezwaren en beroepsprocedures via no-cure-no-pay-bureaus zijn de proceskosten verder toegenomen. In 2020 is het budget voor proceskosten met ruim € 20.000,- overschreden. Ook in 2019 is het budget overschreden. Gelet op dit structurele tekort vragen we om dit budget te verhogen met € 20.000,-.

Hoewel het percentage gegronde bezwaren steeds kleiner is leidt de absolute toename in bezwaren en beroepen toch tot een stijging van de proceskosten. De verdere juridisering van WOZ-procedures heeft er verder toe geleid dat het aantal beroepszaken sterk is toegenomen: in de afgelopen jaren 2014 - 2019 was het aantal beroepszaken constant tussen de 20 en 25 zaken per jaar. In 2020 is al 53 keer beroep ingediend. We verwachten dat dit nog oploopt tot minimaal 55.

De laatste jaren wordt ook qua verdediging meer gevraagd van de gemeente: de no-cure-no-pay-bureaus hebben slechts een vormfout of een minimale aanpassing van de WOZ-waarde nodig om de proceskosten te verdienen. Deze bureaus dienen tegenwoordig standaard een eigen taxatierapport in. Voorheen kwam dit incidenteel voor. In de praktijk blijkt dat een gemeente ook een onafhankelijk rapport moet indienen om kans te maken bij de rechter. De kosten voor een onafhankelijk taxatieverslag zijn € 250,-. Voor de verwachte beroepszaken bedragen deze kosten € 13.750,-. Voor deze kosten ramen we voorlopig een structureel budget van € 10.000,-. 

Op dit moment vindt er een landelijke onderzoek plaats naar de werkwijze en het verdienmodel van deze no-cure-no-pay-bureaus. We verwachten de onderzoeksresultaten in februari. Als dit aanleiding geeft tot een aanpassing van wetgeving op het gebied van proceskostenvergoedingen duurt het nog enige jaren voordat het gevolg heeft op de gestegen kosten.

Gelet op de overschrijding van het budget in 2019 en 2020, het toegenomen aantal beroepszaken en de noodzaak om daarbij onafhankelijke taxatieverslagen te overleggen vragen we structureel € 30.000,-.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

4. Staat B 2022-2025
De salarisindexering (conform de macro-economische verkenningen) is 1% lager dan nu geraamd in de begroting 2021-2024. In meerjarenperspectief is er een oplopend voordeel omdat we in de vorige begroting een indexering van 2,8% hebben geraamd, in plaats van de nieuwe indexering van 1,8%. Dit voordeel gaat volgens de gebruikelijk systematiek terug naar de gemeenten. Dit voordeel dekt dan de hiermee samenhangende korting op de algemene uitkering voor de gemeenten.

5. Werving en selectie
Door het grote aantal vacatures én om de wervingskracht voor de 4 organisaties te vergroten is een abonnement afgesloten bij de nationale vacaturebank. Hierdoor stijgen de jaarlijkse kosten met € 6.000,-. Daarnaast is de inzet van selectietools (zoals assessments) vergroot om instroomrisico's te beperken en de kwaliteit van de geworven kandidaten te verhogen (kosten € 7.000,-). Samen leidt dit tot een jaarlijkse kostenpost van € 13.000,- voor werving en selectie.

6. Ambtsjubilea
Het budget ambtsjubilea is geactualiseerd, met als effect een minimaal financieel voordeel voor de organisatie.

7. Uitkering werkloosheidswet
Het overzicht met WW-verplichtingen is geactualiseerd. Dit geeft het 1e jaar een financieel voordeel, en het 2e jaar een nadeel. 

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

8. Inkomensoverdracht onverdeeld
In de 2e Bestuursrapportage 2020 is besloten om structureel € 12.000,- aan inkomsten af te ramen. Het gaat hier om een regeling ‘loonkostenvoordeel oudere werknemer’ en het betreft een tegemoetkoming loondomein. De genoemde inkomsten worden sinds 2019 niet meer ontvangen.

9. Taakstelling frontoffice in 2021
Met de investering in functioneel beheer voor de applicaties burgerzaken is een efficiency voor de frontoffice voorzien bij Son en Breugel (€ 12.600,-) en Nuenen (€ 15.400,-). Eerder is de door gemeente Son en Breugel voorgestelde taakstelling met een jaar vervroegd (2021). Door corona, vertraging in de aanbesteding en implementatie van de burgerzakenapplicaties en de  latere werving van functioneel beheer bleek het niet mogelijk om aan de taakstelling te voldoen. In de 1e begrotingswijziging 2020 van Dienst Dommelvallei is bij deze vervroegde taakstelling een kanttekening geplaatst. In 2022 wordt de voorgenomen taakstelling gerealiseerd.

Terug naar navigatie - tabel autonome ontwikkelingen
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Autonome ontwikkelingen 2021 2022 2023 2024 2025
1 Aanbesteding accountancywerkzaamheden -8.500 -17.000 -17.000 -17.000 -17.000
2 Inflatie 0 3.748 7.517 11.314 -51.445
3 Kosten bezwaar en beroep -30.000 -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
4 Staat B 2022-2025 0 222.639 332.034 446.131 563.379
5 Werving en selectie -13.000 -13.000 -13.000 -13.000 -13.000
6 Ambtsjubilea 7.013 3.632 3.959 2.748 2.458
7 Uitkeringen werkloosheidswet 1.677 -7.185 0 0 0
8 Inkomensoverdrachten onverdeeld -12.000 -12.000 -12.000 -12.000 -12.000
9 Taakstelling frontoffice -28.900 0 0 0 0
Totaal autonome ontwikkelingen -83.710 150.834 271.510 388.193 442.392
Bijdrage gemeenten autonome ontwikkelingen
Geldrop-Mierlo 1.993 59.425 101.241 142.048 152.976
Nuenen -47.710 51.391 95.969 138.876 163.155
Son en Breugel -37.993 40.022 74.303 107.272 126.260
Afronding 0 -3 -3 -2 1
Totaal bijdrage gemeenten -83.710 150.834 271.510 388.193 442.392

2.2 Wijzigingen met bestaande dekking voor de gemeente

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

1. Uitvoeringskosten bijstand 2021
De gemeenten houden rekening met de stijging van bijstandsbehoeftigen in 2021. Om deze inkomstenverstrekking en begeleiding naar de arbeidsmarkt te organiseren heeft de gemeente Nuenen een bedrag van € 54.000,- opgenomen (0,75 FTE, schaal 9.09) en de gemeente Son en Breugel een bedrag van € 35.000,- (0,5 FTE, schaal 9.09) . We zetten deze formatie-uitbreiding tijdelijk in en pas als de arbeidsmarktontwikkelingen ongunstiger worden  en de instroom  van bijstandsbehoeftigen toeneemt .

2. Toezicht en handhaving participatiewet
Voor de ondersteuning bij RIEC-casussen en extra inzet voor het Dommelstroom Interventieteam (DIT) is jaarlijks € 31.293,- (16 uur) nodig voor 2021 en 2022 voor de gemeente Son en Breugel en Nuenen samen. Deze tijdelijke uitbreiding van de formatie vindt plaats bij handhaving Sociale Zaken (consulent inkomen) bij Dienst Dommelvallei.

Deze kosten worden via de normale verdeelsleutel in rekening gebracht bij de gemeenten. € 17.211,- bij de gemeente Nuenen en € 14.082 ,- bij de gemeente Son en Breugel. Voor deze kosten hebben de gemeenten al budget geraamd in hun begroting en daardoor is er dekking voor deze formatie-uitbreiding beschikbaar. 

De gemeente Nuenen heeft in de begroting 2021 en 2022 per jaar € 22.000,- aan aanvullende middelen opgenomen voor de ondersteuning bij RIEC-casussen en extra inzet voor het Dommelstroom Interventieteam (DIT). Door veiligheid is ingeschat dat voor Nuenen ca 9 uur per week nodig is voor dergelijke casussen. Er is nog geen beeld gevormd welke structurele invulling nodig is om de toezicht- en handhavingsdoelen te halen.

De gemeente Son en Breugel heeft vanaf 2020 structureel € 14.000,- beschikbaar voor de formatie handhaving sociale zaken (Soza) (programma 7). 

Terug naar navigatie - Tabel autonome ontwikkelingen
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2021 2022 2023 2024 2025
1 Uitvoeringskosten bijstand 2021 (1,25 FTE, schaal 9.09) -88.976 0 0 0 0
2 Toezicht en handhaving participatiewet -31.293 -31.293 0 0 0
Bijdrage gemeenten -120.269 -31.293 0 0 0
Geldrop-Mierlo 0 0 0 0 0
Nuenen -66.148 -17.211 0 0 0
Son en Breugel -54.121 -14.082 0 0 0
Afronding 0 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -120.269 -31.293 0 0 0

2.3 Continuering ingezet beleid tlv onvoorzien

2.4 Nieuw beleid tlv onvoorzien

2.5 Nieuw beleid ten laste van gemeenten

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

De digitale transformatie heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen, ook in 2021 zet deze trend door. Het thuiswerken door de coronapandemie heeft deze transformatie op verschillende aspecten nog meer versneld. Goede dienstverlening betekent de basis op orde, ruimte voor doorontwikkeling en kansen pakken om te innoveren.

Dit vraagt onder andere een veilige en flexibele digitale werkomgeving met goede faciliteiten om digitaal samen en zaakgericht te werken. Door de toegenomen hoeveelheid werk kan niet meer het gewenste niveau van dienstverlening geboden worden. Naar aanleiding van de in het DOD begin 2020 gepresenteerde notitie over een wendbare ICT-organisatie is in beeld gebracht wat er nodig is om de basis op orde te krijgen en te houden, mee te bewegen met de ambitie en ruimte te bieden voor innovatie. De capaciteit voor I&A binnen Dienst Dommelvallei is achtergebleven bij deze groeiende ambities van gemeentes en toenemende druk door wet- en regelgeving, waardoor interventies nodig zijn om kwaliteit te kunnen blijven leveren.

Een veilige werkomgeving
De basis op orde krijgen en houden moet de kwaliteit en continuïteit waarborgen. Het aantal verzoeken uit de organisaties groeit gestaag door. Daarnaast moet worden ingezet op de implementatie van de maatregelen uit de BIO top 10. Dit vraagt meer capaciteit voor systeembeheer, in de eerste plaats om de maatregelen te implementeren. Daar blijft het niet bij. Ook na het implementeren van deze maatregelen moeten we blijven ontwikkelen om onze digitale werkomgeving veilig en flexibel te houden. Cyberrisico’s zijn zeker voor gemeenten reëel. Daarom worden door onder andere de Rijksoverheid steeds strengere eisen gesteld aan de ICT-inrichting.

Een flexibele toekomstgerichte werkomgeving
Het thuiswerken heeft laten zien hoe belangrijk het is om een goede en flexibele digitale werkomgeving te hebben. Een werkomgeving waarin gemakkelijk samen gewerkt en vergaderd kan worden. De huidige omgeving biedt hiervoor niet voldoende mogelijkheden. Door het vervangen van de huidige werkplekken (op kantoor en laptops) door Windows-10-laptops kan een toekomstbestendige omgeving worden geboden waarin prettig digitaal kan worden vergaderd via MS Teams. Later in het jaar wordt MS Teams verder uitgebreid naar een samenwerkingsplatform, waarin collega’s samen aan documenten kunnen werken.

De ondersteuning van deze flexibele en toekomstgerichte werkomgeving vraagt om meer capaciteit. Voor het beheer en de doorontwikkeling van het zaakgericht werken (zie punt 3) en de inrichting en beheer van het digitale samenwerkingsplatform (waar MS Teams onderdeel van is) is extra capaciteit noodzakelijk.

Focus op betere dienstverlening en meer regie op leveranciers
De complexiteit van het ICT-landschap neemt toe. Systemen raken steeds meer met elkaar verbonden. Daarbij komt dat door de beweging naar de cloud steeds meer systemen op afstand, buiten het eigen netwerk, komen te staan. Dit maakt dat het maken van afspraken over in te kopen en te leveren diensten steeds meer aandacht vraagt. Deze complexiteit en het belang van gegevensbescherming vragen meer van de eigen processen maar ook van contractuele afspraken met leveranciers. Processen om grip te houden op de kwaliteit van het dienstenaanbod van de eigen dienstverlening maar ook op die van derden zijn essentieel.

We werken aan een wendbare ICT-organisatie die beter kan schakelen tussen vraag en aanbod en in control is op het gebied van IT-dienstverlening. Hiervoor gaan we op gestructureerde manier werken aan procesverbetering. Serviceverlening, klantvraag en regie staan hierbij centraal. De inzet van een extra informatieconsulent zorgt ervoor dat de kwaliteit van de dienstverlening verbeterd kan worden zonder minder projecten uit te voeren.

We verwachten na de invoering van procesmatig werken efficiënter te kunnen werken. Onduidelijk is op dit moment welke baten we daarmee realiseren.

Innoveren door datagedreven te werken en sturen
Naast de focus op een goede solide basis, is er de ambitie om meer datagedreven te gaan werken en sturen. In 2020 is uitgezocht wat er voor nodig is om een volgende stap te maken in onze ambitie. Door de inzet van een data-analist kan het dataplatform verder worden uitgebreid en worden ingezet om op innovatieve wijze het werk efficiënter en effectiever te maken.

1. Informatiebeleidsplan (IBP)
Binnen het IBP kennen we projecten die we direct ten laste van het exploitatieresultaat van 2021 brengen. Ook kennen we investeringsprojecten. Deze investeringsprojecten leiden pas in 2022 of later tot kapitaallasten. Beide worden afzonderlijk toegelicht.

1.1. Exploitatieprojecten
Voor 2021 wordt € 300.000,- bij gevraagd. Dit heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste oorzaak zijn de SaaS-projecten. SaaS staat voor Software as a Service. In 2020 heeft de commissie BBV een nieuwe notitie materiele vaste activa uitgebracht. In deze notitie wordt nadrukkelijk vermeld dat uitgaven voor SaaS-oplossingen ten laste van het resultaat komen in het jaar waarin ze zich voordoen. De software wordt bij SaaS-oplossingen niet meer aangeschaft maar we nemen een abonnement op het gebruik. Kosten voor SaaS-oplossingen mogen niet worden geactiveerd en afgeschreven. Kosten komen daardoor direct in 2021 in plaats van de jaren erna in de vorm van afschrijvingslasten. 

In onderstaande tabel staat een overzicht van exploitatieprojecten. Dit zijn alleen projecten met uitgaven in 2021 en hoger dan €15.000,-. Voor een deel van deze projecten hebben we reeds geld in de begroting. Daarom is de budgetaanvraag lager dan het totaal in de onderstaande tabel. Van de genoemde projecten is een deel reeds gestart. De rest wordt in 2021 opgestart. Een deel van de projecten betreft de hierna toegelichte BIO top 10. 



Het is niet met zekerheid te zeggen welke projecten in het inkooptraject ook daadwerkelijk in de vorm van SaaS-oplossingen worden aangeboden. Het is mogelijk dat dit alsnog investeringsprojecten worden en dat kosten pas later in de tijd komen. Het omgekeerde is ook mogelijk, projecten waarvan we nu denken dat het een investering gaat worden maar in het inkooptraject SaaS oplossingen worden.

1.2. Investeringskredieten
Bij de budgetaanvraag voor de begroting 2021 is een investeringskrediet van € 500.000,- met bijbehorende kapitaallasten gevraagd. Van deze € 500.000,- is al € 483.000,- benut. Daarnaast hebben we € 750.000,- aan projecten in de pijpleiding zitten. Daarom dient het krediet verhoogd te worden met € 750.000,- naar €1.250.000,-. De kapitaallasten van deze verhoging zijn € 150.000,- per jaar vanaf 2022. Deze verhoging vangen we op binnen de bestaande budgetten van het IBP waardoor dit niet tot een toename leidt van de gevraagde middelen. Het totale investeringskrediet bestaat onder andere uit de volgende onderdelen.



Reeds lopende projecten
Voor de projecten gegevensuitwisseling (€122.000,-), vernieuwing software sociaal domein (€102.000,-) en de implementatie van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (€ 259.000,-) is gezamenlijk een bedrag van € 483.000,- aan investeringskrediet nodig voor 2021.

Op te starten projecten
In 2021 en 2022 komen een aantal zaken samen die leiden tot de noodzakelijke aanpassing van de werkstations. Zo zijn de chromebooks en zero-clients technisch en financieel afgeschreven. Ook bieden deze onvoldoende mogelijkheden om gebruik te kunnen maken van nieuwe werkwijzen zoals het digitaal samenwerken en het kunnen thuiswerken i.c.m. werken op kantoor. De huidige werkstations op de gemeentehuizen staan het digitaal samenwerken ook in de weg, omdat deze niet gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld videobellen.

Zowel zero-clients als de chromebooks moeten dus vervangen worden door geschikte apparatuur die thuis en op kantoor kan worden gebruikt. Deze moet ook alle functionaliteiten ondersteunen die bij het nieuwe werken hoort. De verwachte kosten hiervoor bedragen zijn € 500.000,- in 2021 en € 100.000,- in 2022.

Naast de werkstations is er ook andere hardware technisch en financieel afgeschreven. Het gaat dan om o.a. servers, netwerkopslag en wifi access-points. Het vervangen kost € 200.000,- in 2021. 

Verder is voor de hieronder toegelichte BIO maatregelen € 55.000,- aan investeringen opgenomen.

BIO maatregelen 
Vanuit de BIO (baseline informatiebeveiliging gemeenten) moeten een aantal maatregelen genomen worden. De hiervoor noodzakelijke IBP-investeringen zitten verdeeld over de exploitatieprojecten en investeringskredieten. 

Er wordt een MDM (mobile device management) oplossing ingevoerd. Hiermee kan de beveiliging van de mobiele apparaten worden geregeld om ongeautoriseerde toegang tot data te voorkomen. Deze oplossing is randvoorwaardelijk voor de vervanging van de huidige zero-clients en chromebooks. De kosten hiervoor zijn € 100.000,- gelijk verdeeld over 2021 en 2022 (exploitatieprojecten). 

Om de uitwisseling van gegevens beter te beschermen moeten er maatregelen worden doorgevoerd. Eén van die maatregelen is het beveiligen van e-mail. De kosten hiervoor zijn € 50.000,- in 2021 (exploitatieprojecten). 

Ook moet er een MFA (Multi Factor Authenticatie) oplossing komen. Deze zorgt ervoor dat de toegang tot applicaties en data buiten het gemeentelijk netwerk beter beveiligd wordt. De kosten hiervoor worden ingeschat op € 25.000,- (investeringskredieten/investeringen ivm BIO-maatregelen € 55.000,-).

Ten slotte is er bij de investeringen € 30.000,- opgenomen voor ISMS/ PMS. Deze systemen zijn gericht op het beheren en beschermen van informatie en privacy (investeringskredieten/investeringen ivm BIO-maatregelen € 55.000,-).

2. Projectleider (incidenteel)
De benchmark geeft aan dat we relatief hoge inhuurkosten hebben over 2019 voor projectleiding voor ICT-projecten. Om de relatief hoge kosten van de inhuur van projectleiders voor 2021 te drukken vullen we 1 FTE projectleiding vanuit de vaste bezetting. We verwachten hiermee op inhuurkosten te besparen omdat de uurtarieven voor inhuur 80 tot 90% hoger liggen. De intentie is om projectleiding in 2022 structureel te borgen in het dienstenpakket en functieboek van Dienst Dommelvallei.

Inhuurkosten mogen geactiveerd worden en salariskosten niet. Daarom heeft dit een negatief administratief effect op het IBP-budget van 2021, maar een positief administratief effect op het meerjarig IBP-budget. De hoogte van dat effect is afhankelijk van het soort ICT-project waarop de projectleider ingezet wordt.

Functioneel beheer (incidenteel)
We zetten in op een betere ondersteuning van zowel digitaal zaakgericht werken als digitaal samenwerken. Door het thuiswerken wordt er ook in de toekomst steeds meer beroep gedaan op ondersteuning, advies en tools voor digitaal zaakgericht en samenwerken. Dit vraagt structureel meer van het functioneel beheer.

3. Zaaksysteem
Medio 2021 is Djuma volledig geïmplementeerd voor ca. 700 gebruikers. Gedurende 2021 faseren we Inproces en Corsa uit na conversie en migratie. Onduidelijk is welke formatie nodig is in de structurele beheerorganisatie ZGW (op dit moment 2 FTE). Vooruitlopend daarop stellen we voor de huidige inhuur (1 FTE) voor het programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering na het beëindigen van het programma te continueren en in 2021 een voorstel uit te werken voor de structurele organisatie van 2022 en verder. De kosten voor de incidentele uitbreiding in 2021 zijn € 71.140,- -/- € 36.000,- (budget uit programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering)= € 35.180,-.

4. Microsoft Office, PKI overheidscertificaten
Met de komst van Microsoft Office 365 biedt kantoorautomatisering veel meer digitale samenwerkingsmogelijkheden. Dit vraagt meer ondersteuning en beheer. Tot nu toe voerde de servicedesk hand- en spandiensten uit ten behoeve van office. Met de komst van office 365 en grotere vraag naar digitale samenwerkingsmogelijkheden is dit niet meer haalbaar en is meer specialisatie en tijd nodig voor dit beheer.
Door aangescherpte eisen op het gebied van informatiebeveiliging is er steeds meer tijd nodig voor beheer en implementatie van PKI certificaten (PKI certificaten zijn sleutels die verbindingen naar de overheid en ketenpartners beveiligen). De looptijd van de certificaten is gehalveerd en dat brengt veel extra werk met zich mee. Beheer is nu niet belegd en wordt reactief ingevuld door de kwaliteitsmedewerker en systeembeheer. Een proactief beheer is vereist om de beveiliging van de externe communicatie te waarborgen.
Hiervoor vragen we op schaal 9 0,5 FTE. De kosten hiervoor bedragen € 35.590,-.

5. Systeembeheer B (structureel)
Door capaciteitsproblemen van systeembeheer stond de continuïteit de afgelopen jaren onder druk. De aangescherpte eisen op het vlak van informatiebeveiliging nemen enorm toe. Elk jaar worden er door ketenpartners en leveranciers weer aanvullende maatregelen genomen. Daarnaast wordt ook van onze eigen dienstverlening verwacht dat we hier de volle aandacht voor hebben. Niet alleen beleidsmatig, maar ook in de uitvoering. Situaties als het Hof van Twente willen we koste wat kost voorkomen. Dat vraagt ook om meer handjes om de maatregelen te kunnen nemen en de systemen proactief te monitoren.
De huidige formatie is 4 FTE. De wens is om deze met 1 FTE op schaal 8 uit te breiden. Hiervoor word 0,5 FTE schaal 9 (Systeembeheerder A) omgezet naar Systeembeheerder B (schaal 8). Voor het resterende deel wordt € 27.434,- gevraagd.

5a. Taakstelling cluster: Ondersteuning en beheer (structureel)
Door de transitie van beheer- naar regieorganisatie verschuift werk van de eigen organisatie naar leveranciers. Geleidelijk zal minder technisch beheer noodzakelijk zijn en daarvoor in de plaats regie gevoerd worden op de leverancier. De verwachting is dat de eerste effecten hiervan in 2025 merkbaar zijn, daarom is vanaf 2025 een taakstelling op Ondersteuning & Beheer opgenomen van € 39.000,-.


6. Analoog archief gevolgen IDV Werk en Inkomen
Op advies van de stuurgroep BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering heeft het DOD op 13 januari 2021 ingestemd met het uitstellen van het inrichten van Djuma voor de onderdelen CMD en Werk en Inkomen en de analoge archiefwerkzaamheden 30 weken langer uit te voeren. De kosten hiervoor bedragen € 41.500,-.

Informatiebeveiliging en Privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en Privacy

7. Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO top 10)
De maatregelen van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid moeten door alle overheidsorganen worden ingevoerd. Op basis van een risicoanalyse is een BIO top 10 opgesteld die prioriteit heeft. De bestuurders van de Dommelvallei-organisaties en de rekenkamers van Geldrop-Mierlo en Son en Breugel hebben aangegeven dat hier niet mee gewacht kan worden. Het grootste deel van de benodigde middelen is opgenomen als nieuw beleid in het IBP. Daarnaast zijn er nog maatregelen die nieuw beleid zijn die niet onder het IBP horen waar extra budget voor nodig is. Het betreft:

  • het invoeren van toegangspasjes door facilitair (€ 5.000,-);
  • het opstellen van een bedrijfscontinuïteitsplan (€10.000,- voor inhuur consultancy);
  • het laten uitvoeren van een nulmeting voor bewustzijnsbevordering (€ 5.000,-). 
Terug naar navigatie - Tabel wijz 14
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Nieuw beleid 2021 2022 2023 2024 2025
1 Informatie beleidsplan (IBP) (zie tabel onder exploitatieprojecten) -300.000 0 0 0 0
2 Projectleider 0 0 0 0 0
3 Functioneel beheer zaaksysteem -35.180 0 0 0 0
4 Functioneel beheer office -35.590 0 0 0 0
5 Systeembeheer B -27.434 -27.434 -27.434 -27.434 -27.434
5a Taakstelling cluster: Ondersteuning en Beheer 0 0 0 0 39.000
6 Analoog archief gevolgen IDV Werk en Inkomen -41.500 0 0 0 0
7 Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO top10) -20.000 0 0 0 0
Totaal nieuw beleid -459.704 -27.434 -27.434 -27.434 11.566
Bijdrage gemeenten nieuw beleid
Geldrop-Mierlo -220.658 -13.168 -13.168 -13.168 5.552
Nuenen -137.911 -8.230 -8.230 -8.230 3.470
Son en Breugel -101.135 -6.035 -6.035 -6.035 2.545
Afronding 0 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -459.704 -27.434 -27.434 -27.434 11.566

2.6 Totale begroting

Terug naar navigatie - Tabel totale begroting

De in dit document genoemde mutaties hebben het volgende effect op de totale omvang van de begroting 2021 en verder. In paragraaf 2.7 worden de gevolgen per organisatie uitgesplitst in de incidentele en structurele gevolgen:

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2021 2022 2023 2024 2025
Totaal vastgestelde begroting 2021-2023 16.380.374 16.563.392 16.678.798 17.026.552 17.339.984
Totaal lasten inclusief 1e begrotingswijziging 2021 17.032.057 16.459.285 16.422.722 16.653.793 16.874.026
Totaal baten 1e begrotingswijziging 2021 -12.000 -12.000 -12.000 -12.000 -12.000
Verschil -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Waarvan tlv gemeenten -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Waarvan tlv reserve P&O 0 0 0 0 0
Waarvan tlv verhoging inkomsten 0 0 0 0 0
Afronding 0 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958

2.7 Bijdrage per gemeente

Terug naar navigatie - Bijdrage per gemeente

Voor de gemeenten is het van belang om te weten wat hun totale extra bijdrage is. Op basis van deze 1e begrotingswijziging 2021 stijgen de bijdragen per gemeente als volgt:

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2021 2022 2023 2024 2025
Totaal lasten -672.373 -137.912 -99.434 -99.434 -99.434
Totaal baten 8.690 230.019 343.510 460.193 553.392
Onttrekking reserve P&O 0 0 0 0 0
Bijdrage derden 0 0 0 0 0
Bijdrage gemeenten -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Geldrop-Mierlo -218.665 46.257 88.073 128.879 158.527
Nuenen -251.770 25.949 87.739 130.646 166.625
Son en Breugel -193.249 19.904 68.267 101.236 128.805
Afronding 0 -3 -3 -2 1
Totaal bijdragen -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Verschil met vastgestelde begroting 2021-2024 2021 2022 2023 2024 2025
Geldrop-Mierlo
Autonome ontwikkelingen 1.993 59.425 101.241 142.048 152.976
Wijziging met bestaande dekking 0 0 0 0 0
Nieuw beleid -220.658 -13.168 -13.168 -13.168 5.552
Totaal Geldrop - Mierlo -218.665 46.257 88.073 128.879 158.527
Nuenen
Autonome ontwikkelingen -47.710 51.391 95.969 138.876 163.155
Wijziging met bestaande dekking -66.148 -17.211 0 0 0
Nieuw beleid -137.911 -8.230 -8.230 -8.230 3.470
Totaal Nuenen -251.770 25.949 87.739 130.646 166.625
Son en Breugel
Autonome ontwikkelingen -37.993 40.022 74.303 107.272 126.260
Wijziging met bestaande dekking -54.121 -14.082 0 0 0
Nieuw beleid -101.135 -6.035 -6.035 -6.035 2.545
Totaal Son en Breugel -193.249 19.904 68.267 101.236 128.805
Afronding 0 -3 -3 -2 1
Totaal bijdrage -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Uitsplitsing incidentele en structurele kosten 2021 2022 2023 2024 2025
Totaal incidenteel gezamenlijke organisaties -579.762 -38.478 0 0 0
Totaal structureel gezamenlijke organisaties -75.421 147.585 261.076 377.759 470.958
Totaal te dekken door de organisaties -655.183 109.107 261.076 377.759 470.958
Geldrop-Mierlo -62.935 -2.378 0 0 0
Nuenen -121.091 -19.924 0 0 0
Son en Breugel -95.737 -16.175 0 0 0
Totaal incidenteel te dekken bijdrage gemeenten -279.762 -38.478 0 0 0
Geldrop-Mierlo -155.730 48.635 88.073 128.879 158.527
Nuenen -130.679 45.873 87.739 130.646 166.625
Son en Breugel -97.512 36.080 68.267 101.236 128.805
Totaal structureel te dekken bijdrage gemeenten -383.921 130.588 244.079 360.761 453.957
Afronding 0 -3 -3 -2 1
Totaal -663.683 92.107 244.076 360.759 453.958
Bijdrage per gemeenten totalen 2021 2022 2023 2024 2025
Totale lasten 17.032.057 16.459.285 16.422.722 16.653.793 16.874.026
Totale baten -5.000 -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
Onttrekking reserve P&O 0 0 0 0 0
Bijdrage derden -94.252 -97.457 -100.772 -104.197 -104.197
Bijdrage gemeenten 16.932.805 16.356.828 16.316.950 16.544.596 16.764.829
Geldrop-Mierlo 6.373.133 6.178.377 6.147.993 6.229.722 6.304.370
Nuenen 5.985.119 5.769.602 5.763.365 5.845.920 5.928.051
Son en Breugel 4.574.552 4.408.852 4.405.593 4.468.947 4.532.400
Afronding 2 -3 -1 7 8
Totaal 16.932.805 16.356.828 16.316.950 16.544.596 16.764.829

2.8 Saldo post onvoorzien

Terug naar navigatie - Saldo post onvoorzien

In deze 1e begrotingswijziging 2021 wordt er geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien.

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2021 2022 2023 2024 2025
Beginstand onvoorzien begroting 2021 23.944 24.705 25.827 30.021 30.021
Totaal stand onvoorzien 23.944 24.705 25.827 30.021 30.021